Nasze trunki na świecie

Polska jest największym w Unii Europejskiej producentem wódki i czwartym na świecie. Pod tym względem wyprzedzają nas jedynie Rosja, Ukraina i Stany Zjednoczone. Znaczący eksport przyczynia się do poprawy bilansu handlowego kraju. Największymi odbiorcami polskich napojów spirytusowych od kilku lat pozostają Francja i Stany Zjednoczone. Ważne kierunki eksportu to także Węgry, Niemcy, Włochy, Bułgaria oraz Kanada. Polskie wódki i napoje spirytusowe w mniejszej skali trafiają również na tak odległe rynki jak Singapur, Hongkong czy Chile.

Mapa eksportowa (kraje na które eksportujemy zostały zaznaczone na szaro)



Rynki eksportowe poza UE: Andora, Argentyna, Armenia, Australia, Białoruś, Bośnia i Hercegowina, Brazylia, Chile, Chiny, Czarnogóra, Dominikana, Ekwador, Gruzja, Hongkong, Islandia, Indie, Izrael, Japonia, Jordania, Kamerun, Kanada, Katar, Kolumbia, Korea Południowa, Liban, Malediwy, Meksyk, Mołdowa, Nigeria, Norwegia, Nowa Zelandia, Panama, Paragwaj, Peru, RPA, Rosja, Singapur, Szwajcaria, Tajlandia, Tajwan, Turcja, Ukraina, Urugwaj, USA, Wietnam, Wenezuela, Zjednoczone Emiraty Arabskie.

EKSPORT W LICZBACH

(wstępne dane za 2016 r.)

eksport wódki – 16,4 mln litrów
eksport napojów spirytusowych – 21,8 mln litrów
wartość eksportu wódki – 142,4 mln euro

71% rynki Unii Europejskiej
16% USA
2% Kanada
11% pozostałe kraje

Leszek Wiwała, Prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy: „Produkujemy wysokiej jakości wyroby spełniające oczekiwania najbardziej wymagających konsumentów. Ale wciąż eksportujemy mniej niż moglibyśmy. W 1985 r. wysłaliśmy za granicę ok. 80 mln litrów wódki. Dziś blisko połowę mniej. Koszty związane z promocją na zagranicznych rynkach przekraczają możliwości wielu firm. Brakuje systemowego wsparcia polskich producentów w rozwijaniu eksportu ze strony administracji rządowej, zwłaszcza dyplomacji, jak to ma miejsce m.in. w Wielkiej Brytanii w przypadku whisky".

 

 Eksport napojów spirytusowych w mln litrów  Eksport napojów spirytusowych w mln EUR

 

Czy wiesz, że?

Oznaczenie „Polska Wódka/Polish Vodka” to oznaczenie geograficzne obejmujące te wyroby alkoholowe, które spełniają określone wymagania surowcowe i technologiczne. Ochronę oznaczenia Polska uzyskała podczas negocjacji akcesyjnych w UE. W trosce o utrzymanie renomy oraz jakości produkowanej na terytorium Polski wódki wymaga się, aby produkcja wódki etykietowanej jako „Polska Wódka/Polish Vodka” była zgodna z tradycyjną recepturą oraz przy użyciu surowców polskiego pochodzenia.  Nazwa „wódka” może być stosowana tylko do wyrobów ze zbóż i ziemniaków, a w przypadku produkcji z innych wyrobów rolniczych konieczne jest podanie ich nazwy. Oznaczenie „Polska Wódka/Polish Vodka” może być nadane jedynie wyrobom z żyta, pszenicy, owsa, jęczmienia i ziemniaków a ich produkcja w całości musi odbywać się w Polsce. Polska wódka to jedyna polska produktowa marka globalna, która ma tak silne skojarzenia z Polską, dlatego tak istotnym jest dbanie zarówno o jej wizerunek, jak i ochronę ekonomicznych i prawnych interesów w kraju i za granicą. Oznaczenie „Polska Wódka/Polish Vodka” jest elementem, który wspiera te działania.

Podstawą prawną jest Ustawa z dnia 25 maja 2012 r. o zmianie ustawy o wyrobie napojów spirytusowych oraz o rejestracji i ochronie oznaczeń geograficznych napojów spirytusowych (Dz.U. z 2012 r. poz. 800) wraz z nowelizacją z 13.01.2013 r.

Wróć